Het internet is een steeds blijvend groeiende branche, en ook ondernemers maken steeds vaker de overstap om hun producten online te verkopen. Bijna ieder groot merk heeft wel een webshop, of biedt zijn producten aan op een marketplace als bol.com. Ook als kleine ondernemer kun je tegenwoordig vrij eenvoudig een webshop beginnen. Ben jij zoiets van plan en weet je niet waar je moet beginnen? Wij hebben vast een aantal bruikbare tips voor je op een rijtje gezet. Lees gauw verder!
Kies de webhosting en design
Allereerst wil je dat jouw webshop er goed uit komt te zien. Hoe strakker alles eruit ziet, en hoe beter het werkt, hoe meer mensen jouw website als goed zullen ervaren. Je kunt het door een webdesigner laten doen als echt wilt uitpakken, maar je kan ook een heleboel zelf doen. Als je een goede webhosting kiest, kun je een thema dat bij jouw soort bedrijf past installeren en dan zelf aan de slag met het opbouwen van je website. Je moet er wel tijd insteken, maar het is leuk om te doen en een stuk goedkoper dan het aan een designer overlaten.
SEO
Dit staat voor Search Engine Optimization. Tegenwoordig gaat bijna al het verkeer op het internet via zoekmachines, en met name via Google. Je wilt dus dat jouw webshop in Google zo goed mogelijk zichtbaar is in Google. Want hoe vindbaarder in Google, hoe meer bezoekers er naar jouw website zullen komen, en hoe meer er dus besteld zal worden. Door in SEO te investeren of toe te passen, kun je jouw domein laten groeien en zichtbaarder maken. Je kunt via het internet veel vinden over SEO, dus als je daar tijd voor hebt en het leuk vindt, kun je je er in verdiepen. Maar, SEO is uiteindelijk een complex vak, waar veel bij komt kijken. Daarom is het voor echte resultaten belangrijk om hier een professional voor in te schakelen. En, vergeet niet: SEO is een langetermijnproces. Je zult er mee bezig moeten blijven, en geduld hebben. Maar uiteindelijk zal het je geld en tijd dubbel en dwars uitbetalen!
SEA
Een andere manier om meer verkeer naar je webshop te krijgen is door te investeren in advertenties, ook wel Search Engine Advertising genoemd. Als iemand zoekt op een voor jou relevante zoekterm, en er verschijnt boven in Google een advertentie van jouw webshop, dan krijg je geheid meer bezoekers. Maar, bedenk wel: hoe populairder het zoekwoord, of hoe vaker daarop gezocht wordt, hoe groter de concurrentie en hoe duurder de advertentie is. Als je schoenen verkoopt en je wil een advertentie op het zoekwoord “schoenen kopen”, reken dan maar dat je daar flink voor moet betalen.
Blijf in je niche
Grote bedrijven zullen in beide marketing aspecten investeren. Hoe meer jouw bedrijf in Google verschijnt, hoe groter de kans dat je verkeer trekt. Hoe groter de markt, hoe meer budget je nodig zult hebben. Daarom wil je als klein bedrijf het liefst zoveel mogelijk in je niche blijven. Misschien is de vraag naar jouw niche wel kleiner, maar de haalbaarheid om dan hoog in Google te komen is dan wel veel groter. Zo kun je met relatief weinig investeringskosten toch hele mooie resultaten behalen!