Mensen komen naar de horeca voor zoveel verschillende doeleinden. Je hebt mensen die er komen voor hun plezier, om zaken te bespreken, feestjes te vieren, te herdenken en zelfs om te vergaderen. Aan jouw de vraag of jij met al deze doelgroepen om kunt gaan en of jij geschikt bent voor de horeca.
Inleven in de situatie
Omdat elke klant en elke groep mensen anders is moet je je goed kunnen inleven in jouw gasten. Dat is niet altijd makkelijk. Soms kunnen klanten kortaf zijn en sommige klanten zijn juist compleet het tegenovergestelde. Als jij snel door hebt aan welke manier van bediening een klant behoefte heeft, zal je de klant niet onnodig storen en kan jij je werk op een goede manier doen.
Aanpassingsvermogen
De horecawereld is erg dynamisch. Van het één op het andere moment kan een situatie omslaan. Hier kan jij als medewerker het verschil maken. Heb jij het in je om in oplossing te denken en creatief te zijn? Dan is de horeca een geschikte plek voor jouw.
Werken in teams
Omdat de horeca zo onvoorspelbaar is kun je het allemaal niet je eentje. Samenwerken en communiceren is daarom heel belangrijk. Ben jij het ergens niet mee eens of heb jij hulp nodig, durf dit dan aan te geven. Iedereen is belangrijk en iedereen heeft een functie. Dit is niet alleen belangrijk voor jouw en je collega’s, maar het straalt ook een bepaalde rust en controle uit naar de klant. Alleen zodoende kun je een klant met een tevreden gevoel de deur uit laten gaan.
Wees flexibel
Als jij denkt dat dingen gaan zoals jij dat van tevoren gepland hebt in de horeca dan zul je van een koude kermis thuiskomen. In de horeca bestaat er nou eenmaal niet een 9 tot 5 baan. Het kan zomaar druk worden vlak voordat je dienst erop zit. Laat je dan je team in de steek? Of ga jij door totdat de situatie het toelaat om te vertrekken. Ook kan het zomaar zijn dat je een handje moeten helpen in de keuken of ergens anders. Daar moet je toe in staat zijn.
Belangrijke certificaten
Als je eenmaal in de horeca werkt zul je merken dat er een aantal belangrijke certificaten en regelgevingen zijn waar de horecaonderneming zich aan moet houden. Ook jij als werknemer kan ermee te maken krijgen. Zo is er bijvoorbeeld een hygiëne code voor de horeca (HCCP). Hier moet men zich aan houden als het tent open wil houden.